facebook

Standardy Ochrony Małoletnich w Klubie Sportowym "Azoty-Puławy"

 

PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez personel Klubu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek personelu traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez członków personelu wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Personel Klubu, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich kompetencji.

OBJAŚNIENIE TERMINÓW

§ 1

  1. Personelem lub członkiem personelu jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, członek Klubu, a także wolontariusz i stażysta.
  2. Zarządem Klubu jest organ, który zgodnie ze Statutem Klubu jest uprawniony do reprezentacji i podejmowania decyzji o działaniach Klubu.
  3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
  7. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich to wyznaczony przez zarząd Klubu członek personelu sprawujący nadzór nad realizacją Standardów.
  8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

 

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI

§ 2

  1. Personel Klubu posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka personel Klubu podejmuje rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.
  3. Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.

 

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU

§ 3

Rekrutacja personelu Klubu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu. Zasady stanowią załącznik nr 1 do Standardów.

 

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU Z DZIEĆMI

§ 4

Personel zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji personel-dziecko ustalone w Klubie. Zasady stanowią załącznik nr 2 do Standardów.

 

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI

§ 5

  1. Klub, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  2. Klub zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  3. Wytyczne dotyczące zasad ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci stanowią załącznik nr 3 do Standardów.

 

§ 6

  1. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody opiekuna.
  2. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

 

ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH

§ 7

  1. Klub nie zapewnia dostępu do Internetu podczas prowadzonych zajęć czy zawodów. Zasady dostępu do Internetu z prywatnych urządzeń elektronicznych dzieci określa każdorazowo personel.
  2. Członek personelu pracujący z dziećmi czuwa nad bezpiecznym korzystaniem przez nie z Internetu w czasie kiedy przebywają one na zajęciach,  w szczególności pilnuje, aby dzieci nie rejestrowały ani nie publikowały wizerunku swojego lub innych dzieci przed, w trakcie i po zajęciach czy zawodach w sposób sprzeczny z godnością dziecka, a także informuje dzieci o konieczności rozważnego korzystania z mediów społecznościowych.
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich jest również osobą odpowiedzialną za Internet.

 

 

PROCEDURA INTERWENCJI W PRZYPADKU PODEJRZENIA KRZYWDZENIA DZIECKA

§ 8

  1. W przypadku powzięcia przez członka personelu podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, lub zgłoszenia takiej okoliczności przez dziecko lub opiekuna dziecka, członek personelu ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania informacji osobie odpowiedzialnej za Standardy, a ten zarządowi Klubu.
  2. Osoba odpowiedzialna za Standardy wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  3. Osoba odpowiedzialna za Standardy informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).
  4. Po poinformowaniu opiekunów przez osobę odpowiedzialną za Standardy – zgodnie z punktem poprzedzającym – osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
  5. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
  6. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 5 do Standardów. Kartę załącza się do rejestru interwencji prowadzonego przez Klub.
  7. Personel Klubu i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

§ 9

 

W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby (policja, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer 112 lub 998 (pogotowie). Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.

 

MONITORING

§ 10

  1. Za monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian odpowiada osoba odpowiedzialna za Standardy.
  2. Osoba, o której mowa w ust. 1, przeprowadza wśród personelu Klubu, raz na dwa lata, ankietę monitorującą realizację Standardów. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 6 do Standardów.
  3. W ankiecie członkowie personelu Klubu mogą proponować zmiany do Standardów oraz wskazywać ich naruszenia w Klubie.
  4. Osoba, o której mowa w ust. 1, dokonuje opracowania wypełnionych przez personel ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje zarządowi Klubu.
  5. Zarząd Klubu wprowadza ewentualne zmiany do Standardów i ogłasza personelowi nowe brzmienie.

 

PRZEPISY KOŃCOWE

§ 11

  1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu Klubu, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i udostępnieniu do wglądu w siedzibie Klubu, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci. Ogłoszenie może mieć również formę zapoznania z treścią Standardów podczas zebrania lub przesłania jej tekstu drogą elektroniczną.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PERSONELU

 

1.        Klub musi zadbać, aby osoby zatrudniane przez Klub (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, Klub może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:

1)        wykształcenia;

2)        kwalifikacji zawodowych;

3)        przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.

2.        W każdym przypadku Klub musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Klub powinien zatem znać:

1)        imię (imiona) i nazwisko;

2)        datę urodzenia;

3)        dane kontaktowe osoby zatrudnianej.

3.        Klub może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Klub nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.

4.        Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi Klub jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu Klubu. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze Klub potrzebuje następujących danych kandydata/kandydatki:

1)        imię i nazwisko;

2)        data urodzenia;

3)        pesel;

4)        nazwisko rodowe;

5)        imię ojca;

6)        imię matki.

Wydruk z Rejestru lub informację o sprawdzeniu należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

5.        Klub pobiera od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

6.        Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów

7.        Klub pobiera od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.

8.        Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

9.        Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

10.      Gdy pozwalają na to przepisy prawa, Klub jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych (a takie mogą być prowadzone także przez organizacje pozarządowe) oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.

11.      W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.

 

 

PRZYKŁADY OŚWIADCZEŃ:

Oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa polskiego

 

Oświadczam, iż posiadam tylko obywatelstwo polskie.

 

Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

 

………………………………………………

(czytelny podpis)

 

 

Oświadczenie o posiadaniu obywatelstwa państwa innego niż Rzeczpospolita Polska

 

Oświadczam, iż posiadam*, nie posiadam *

obywatelstwo (obywatelstwa) innego państwa (innych państw) niż Rzeczpospolita Polska takiego/ takich jak:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

wskazać państwo (państwa) w przypadku posiadania **

 

Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

 

………………………………………………

(czytelny podpis)

 

*niepotrzebne skreślić

** w przypadku posiadania obywatelstwa (obywatelstwa) innego państwa (innych państw) niż Rzeczpospolita Polska wskazać te państwa

 

 

Oświadczenie o zamieszkiwaniu w ciągu ostatnich 20 lat w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo innego obywatelstwa

 

Oświadczam, iż w ciągu ostatnich 20 lat nie zamieszkiwałem*, zamieszkiwałem* w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo (państwa) posiadanego innego obywatelstwa.

 

W przypadku zamieszkiwania wskazać poniżej państwo /państwa:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

(wskazać państwo(państwa) **

 

Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

 

………………………………………………

(czytelny podpis)

 

*niepotrzebne skreślić

**w przypadku zamieszkiwania wskazać państwo / państwa

 

 

Oświadczenie dotyczące braku prowadzenia rejestru karnego i wydawania informacji z rejestru karnego w państwach innych niż Rzeczpospolita Polska

 

Oświadczam, że w niżej wymienionym państwie (państwach)*:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

nie jest prowadzony rejestr karny / nie wydaje się informacji z rejestru karnego.

Jednocześnie oświadczam, że nie byłem prawomocnie skazany/na w wyżej wymienionym państwie (państwach) za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

 

Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia

 

………………………………………………

(czytelny podpis)

 

*wskazać państwo/państwa

 

Oświadczenie o niekaralności

 

Ja ............................................................................................................. nr PESEL ......................................................

 

Oświadczam, że posiadam pełną zdolność do czynności prawnych, korzystam z praw publicznych, nie byłem skazany za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego oraz nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie. Nie zostałem skazany prawomocnym wyrokiem za przestępstwa umyślne.

 

Oświadczam, że jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

………………………………………………

(czytelny podpis)

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 2

ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONELU Z DZIEĆMI

 

Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez personel Klubu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Personel traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie. Personel realizując te cele działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Klubu oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów, wolontariuszy i członków Klubu, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką Klubu, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Klubu i/lub na jej terenie. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia.

Personel Klubu jest zobowiązany do utrzymywania dobrej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Personel Klubu powinien działać w sposób otwarty i przejrzysty dla dzieci, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

W komunikacji z dziećmi personel Klubu powinien:

  1. Zachowywać cierpliwość i szacunek.
  2. Słuchać uważnie dzieci i udzielać im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Nie zawstydzać, nie upokarzać, nie lekceważyć i nie obrażać dziecka, nie krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikającej z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  4. Nie ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  5. Informować dziecko podejmując decyzje jego dotyczące i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  6. Szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, wyjaśnić mu to najszybciej, jak to możliwe.
  7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych lub poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
  8. Zachowywać się w obecności dzieci w sposób stosowny tzn. nie używać wulgarnych słów, gestów i żartów, nie czynić obraźliwych uwag, nie nawiązywać w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz nie wykorzystywać wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  9. Zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć personelowi lub wskazanej osobie (w zależności od procedur interwencji, jakie przyjęła Klubu) i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.

 

DZIAŁANIA Z UCZNIAMI

  1. Personel jest zobowiązany do doceniania i szanowania wkładu dzieci w podejmowane działania, aktywnego angażowania i traktowania równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
  2. Personel nie może faworyzować dzieci.
  3. Personel nie może nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  4. Personel nie może utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
  5. Personel nie może proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci.
  6. Nie zezwala się personelowi przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani opiekunów dziecka, wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub opiekunów dziecka, zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
  7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane osobie odpowiedzialnej za Politykę ochrony dzieci. Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.

 

KONTAKT FIZYCZNY Z DZIEĆMI

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Personel winien kierować się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka, nie dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  2. Personel musi być zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  3. Nie powinno się angażować w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
  4. Należy zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, którzy doświadczyli nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinno się reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
  5. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Będąc świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci i/lub postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
  6. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka należy unikać innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem.
  7. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.

 

KONTAKTY POZA GODZINAMI PRACY

           Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.

  1. Nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy.
  2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
  3. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci, a opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.

 

BEZPIECZEŃSTWO ONLINE

Personel musi być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których personel korzysta. Jeśli profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność pracownika personelu Klubu.

 

 

Załącznik nr 3

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH DZIECI

 

  1. W swoich działaniach personel kieruje się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności dzieci służy celebrowaniu ich sukcesów, dokumentowaniu działań Klubu i zawsze ma na uwadze ich bezpieczeństwo. Wykorzystywane są zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewcząt w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach i stopniu sprawności.
  3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie użyty.

 

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Zebranie pisemnych zgód opiekunów dzieci oraz co najmniej ustnych zgód dzieci przed rozpoczęciem aktywności  dziecka w Klubie.
  2. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska.
  3. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez Klub).
  4. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:

1)              wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście;

2)              zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.

  1. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich opiekunowie nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po zakończeniu współpracy z Klubem.
  2. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać osobie odpowiedzialnej za Politykę ochrony dzieci, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

REJESTROWANIE WIZERUNKU DZIECI PRZEZ OSOBY TRZECIE LUB MEDIA

Personel Klubu nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do opiekunów dzieci i nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

 

ZASADY NA WYPADEK NIEWYRAŻENIA ZGODY NA PUBLIKACJĘ WIZERUNKU DZIECKA

Jeśli dzieci lub opiekunowie nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z opiekunami i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

 

PRZECHOWYWANIE ZDJĘĆ I NAGRAŃ

Materiały zawierające wizerunki uczniów przechowywane są w sposób dla nich bezpieczny i zgodny z prawem:

  1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Klub. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Klub w polityce ochrony danych osobowych.
  2. Klub nie przechowuje materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).

 

 

 

Załącznik nr 4

KARTA INTERWENCJI

 

Imię i nazwisko dziecka

 

Data

 

Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia

 

Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

Opis podjętych działań

 

Opis przebiegu spotkania z opiekunami (data)

 

Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)

  • § zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
  • § wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny
  • § inny rodzaj interwencji (jaki)

Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję), data interwencji

 

 

 

 

Załącznik nr 5

ANKIETA MONITORUJĄCA REALIZACJĘ STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

 

Pytanie

Odpowiedź TAK / NIE

Czy znasz Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem

obowiązujące w Klubie, w której pracujesz?

 

Czy stosujesz w swojej pracy postanowienia Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujących w Klubie

 

Czy Twoim zdaniem Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem wymagają zmian?

Jeśli tak, to jakich? Proszę uzasadnić ich konieczność.

 

Czy zauważyłeś naruszenie zasad zawartych w Standardach ochrony dzieci przed krzywdzeniem?

Jeśli tak, to w jakiej sytuacji?

 

 

 

Załącznik nr 6

Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich

Osoba odpowiedzialna za Standardy Ochrony Małoletnich

Dane kontaktowe

Pani Ewa Pieńczakowska

klub@azoty-pulawy.edu.pl

Kalendarz klubowy

Reklama

Sonda

Licznik

3851770
Wspierają nas i Współpracują z nami:


Realizacja: EmnetStudio
Powered by CMS Dianthus
Dokument wydrukowany ze strony: www.stowarzyszenie.azoty-pulawy.pl/standardy-ochrony-maloletnich/